Google tools implementatie voor webshops
Als webshop wil je weten hoe jouw online winkel presteert toch? Je wilt meten via welke kanalen de bezoekers bij je terecht komen, welke pagina’s of producten het beste presteren (of dat juist niet doen), hoeveel conversies je hebt behaald en nog veel meer.
Voor al deze ‘metingen’ biedt Google een aantal digitale tools aan die wij voor jou kunnen implementeren.
Voor nieuwe en bestaande webshops
Het beste van alles is dat de hier besproken Google tools gratis zijn!
De implementatie van deze marketing tools kan echter verwarrend zijn als je dit nog nooit eerder hebt gedaan. Daarom bieden wij een Google tools implementatie dienst aan. Díe is niet gratis 😉 maar je wordt wel volledig ontzorgd.
Dit zijn de tools die we voor jou klaarzetten
De tools die we implementeren zijn wat ons betreft een must voor elke webshop. Ze zijn niet alleen belangrijk voor het kunnen meten van websitebezoek of het monitoren van de organische vindbaarheid en ‘gezondheid’ van je webwinkel.
Je hebt ze ook nodig om te kunnen adverteren via Google of om verschillende andere digitale tools te implementeren. En dit laatste dan zonder dat er een webdeveloper aan te pas komt.
Google Analytics UA en GA4
Google Tag Manager
Google Search Console
Google Ads (Adwords)
Google Merchant Center
Google Analytics UA en GA4
Dé gratis tool voor jouw webstatistieken analyse is Google Analytics. Dit webanalytics pakket bestaat tegenwoordig uit 2 varianten:
- Google Analytics (UA) – ‘Universal Analytics’. Dit is ‘het origineel’ en het pakket waar in de praktijk (nog) het meeste mee wordt gewerkt
- GA4 – Deze nieuwste versie werd in 2020 door Google gereleased. Met GA4 kun je niet alleen websites ‘doormeten’, maar ook apps. De manier van ‘meten’ is iets anders dan bij Universal Analytics. De verwachting is dat UA op zeker moment zal worden overschaduwd door GA4.
Wij implementeren standaard zowel de Universal Analytics (UA) als de GA4 versie. Ook al gebruik je de meeste nieuwe versie nog niet, het is wel belangrijk om GA4 alvast data te laten verzamelen.
Google Tag Manager
Met GTM is het mogelijk, om zonder tussenkomst van een webdeveloper, andere tools, scripts en html en/of andere zaken in de webshop code te injecteren. Ook de hierboven genoemde Google Analytics installatie voeren we via Google Tag Manager door.
Maar het is ook mogelijk om via GTM bijvoorbeeld een Facebook pixel of heatmap software in jouw webshop te activeren.
Google Search Console
Deze tool heette vroeger ‘Webmastertools’. In Search Console zit een op ‘zoeken’-gerelateerde toolbox. Dus als organische vindbaarheid en zoekmachine optimalisatie (SEO) belangrijk voor je zijn, dan wil je Search Console zeker gebruiken.
Via Search console kun je inzien welke van jouw webpagina’s in de Google index zitten en via Google.nl dus gevonden kunnen worden. Je kan er ook sitemaps uploaden en bijvoorbeeld ‘Pagina niet gevonden (404)’ statussen achterhalen.
Google Ads (Adwords)
Hét zoekmachine adverteren programma. Wil je adverteren op Google Zoeken, Youtube of andere websites (zoals Marktplaats.nl). En later eventueel op Google Shopping? Dan heb je een Google Ads account nodig.
Wij zetten deze account voor je op en stemmen de factureringsgegevens tussen jou en Google af. Op wens richten we ook de eerste Google Ads (SEA – Search Engine Advertsing) campagnes voor je in.
Google Merchant Center
Om te kunnen adverteren op Google Shopping heb je een Merchant Center account nodig. De inrichting van MC luistert nauw omdat dit straks het ‘kloppende’ hart van jouw Shopping productaanbod wordt. In het Merchant Center worden o.a. BTW-tarieven, verzendkosten en feeds gedefinieerd.
Een feed bevat alle producten waarmee je wil adverteren. Deze kan je handmatig onderhouden als je niet al te veel producten hebt. Bevat jouw webshop duizenden producten? Dan kun je gebruikmaken van plugins om jouw e-commerce platform met het Merchant center voor Google Shopping te koppelen.
Koppeling met alle Google tools onderling
Om alles uit je Google Tools te halen, dien je ze onderling met elkaar te koppelen. Na de implementatie van de bovenstaande tools zorgen we er ook voor dat alle tools met elkaar kunnen communiceren. We testen de verschillende koppelingen en richten het beheer voor je in.
E-commerce en doelen meten
Na een standaard implementatie van alle besproken tools, kun je nog geen e-commerce data (zoals orderwaarde, transacties, etc.) meten. Ook kun je zonder verdere inrichting nog geen doelen (zoals ingestuurde offerte-aanvragen etc.) meten.
In overleg kunnen we dit op basis van nacalculatie voor je meenemen.
Google en privacy
De implementatie van Google Analytics vergt, in het kader van de privacy, een aantal maatregelen die genomen moeten worden. Wij zijn op de hoogte van deze maatregelen en volgen de richtlijnen (en ontwikkelingen) van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) over dit onderwerp nauwgezet. Een aantal van de te nemen maatregelen zijn van technische aard. Voordat we hiermee aan de slag gaan, sluiten we dit kort met jouw webdeveloper.